De schijf van vijf

Wie kent hem niet van de basis- of middelbare school? De goede oude vertrouwde schijf van 5. De schijf die Nederland leert hoe ze gebalanceerd en gezond kunnen eten. De 5 vakken bestaan uit groente en fruit, smeer- en bereidingsvetten, vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel, brood, graanproducten en aardappelen. De 5de schijf is dranken. Op de website van het voeding centrum kun je alle informatie over gezond en gebalanceerd eten terug lezen. Gezond eten zorgt er voor dat je niet ziek wordt en lekker in je vel zit. Je lichaam is een tempel!

Fruit in de schijf van vijf

Fruit staat in de schijf van vijf. Het voordeel van fruit is dat het weinig calorieën levert maar veel voedingstoffen. Fruit is gezond en zorgt onder andere voor minder kans op hart- en vaat ziekten. Minder risico op een hartaanval dus. Het wordt aangeraden minstens twee stukken fruit per dag te eten. Het zorgt er namelijk ook voor dat je minder kans hebt op diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Advies is dus twee stukken of twee porties van 200 gram fruit per dag. Met fruit worden dan wel de echte stukken fruit bedoeld en niet de met suiker volgestopte fruit sappen en frisdrank. Hier zitten naast veel suiker ook minder voedingstoffen en zuivel in.

Verschillende soorten fruit

Biologisch fruit en normaal fruit hebben bepaalde voor en nadelen. De voordelen van biologisch fruit zijn dat het fruit duurzaam wordt gewonnen. De boeren die de fruit telen krijgen een eerlijke goede vergoeding. Daarnaast wordt er geen gif de zogenaamde pesticide over het fruit gegooid tijdens de productie. Wanneer je de bio producten niet zelf in je tuin aan het kweken bent zul je de bio producten in de supermarkt moeten kopen. Hier lopen we direct tegen het grote nadeel van biologisch fruit, vlees en andere biologische producten aan. Het is duur!